Het type 3 van het buitengewoon onderwijs is bestemd voor leerlingen waarbij waarbij specifieke stoornissen (op vlak van aandacht, hyperactiviteit, oppositioneel-opstandigheid, gedrag, angst, stemmingen en/of hechting) zijn vastgesteld door multidisciplinair onderzoek.
Het gaat om leerlingen met een gedrags – en emotionele problematiek, die vaak één of meerdere symptomen vertonen.
Voorbeelden hiervan zijn motorische onrust, sociale teruggetrokkenheid, angst, depressie en psychosomatische klachten, overactief gedrag, wegloopgedrag, agressiviteit, opstandig gedrag, gebrek aan sociale vaardigheden, …
De noden van de leerling zijn dermate ernstig dat een individuele en aangepaste begeleiding zich opdringt.
-
Algemene doelstellingen
-
Specifieke doelstellingen: socio-emotionele ontwikkelingsdoelen
-
Onze middelen
- Kleinere klasgroepen
- Orthopedagogisch basisklimaat
- Sociale competentietraining
- Gedragssystemen
- Maximale structuur
- Aangepaste werkhouding
- Optimale taakspanning
- Visualisatie en concretisatie
-
Opvolging en begeleiding
Onze ‘kans’-armere leerlingen ‘kans’-rijker maken (in een soms bikkelharde maatschappij)
Mr. Bram D. – Leerkracht ICT